
Activity
Time
- 2:00 PM - 5:00 PM
Location
Date
- 02 Jun 2024
- Expired!

CELE PATRU ADEVARURI NOBILE ALE ECOLOGIEI – Prezentare cu ELIAS CAPRILES
– cauzele si solutiile crizei ecologice din perspectiva budismului implicat –
Fragmentarea noastra si lipsa de intelegere de ansamblu pot fi ilustrate prin fabula cu oamenii orbi si elefantul – spusa in Udāna, a treia carte din Khuddaka Nikāya a Canonului Pāḷi, dar si in Tathāgatagarbhasūtra, care apartine Canonului Sanscrit din budismul Mahāyāna.
O versiune moderna ar putea fi astfel:
Dintre orbi, acela care a pus mana pe trompa elefantului a spus ca este un furtun; cel care a pus mana pe urechea elefantului a crezut ca este un evantai; cel care a pus mana pe spatele elefantului a crezut ca este un tron; cel care i-a apucat piciorul a concluzionat ca este un stalp; cel care s-a prins de un colt de fildes a considerat ca este un carlig imens de fier, iar cel care s-a prins de coada elefantului a aruncat-o inspaimantat, crezand ca este un sarpe.
Exacerbarea progresiva a avidyā – iluzia umana esentiala – odata cu trecerea timpului, ducand la extrem senzatia noastra ca suntem entitati intrinsec separate si independente de restul naturii, impreuna cu perceptia noastra fragmentara asupra universului ca si cum ar fi suma unor entitati intrinsec separate, auto-existente si neconectate, ne-a facut sa ne iluzionam si mai mult decat nevazatorii cu elefantul – si de asemenea sa devenim extrem de nocivi.
In ultimele cateva secole, in mod particular, iluzia umana esentiala a produs proiectul modernitatii, bazat pe mitul progresului, care ne-a facut sa concepem, dezvoltam si implementam proiectul tehnologic menit sa distruga acele parti din lume care ne irita si sa-si insuseasca acele parti care ne plac, lucru care a handicapat functionalitatea ecosistemului global din care facem parte si de care depinde supravietuirea noastra ca specie.
Alan Watts a ilustrat acest fenomen spunand ca incapacitatea noastra de a intelege unitatea monedei vietii ne-a facut sa dezvoltam si sa aplicam corozivi puternici ca sa distrugem acea parte pe care o consideram indezirabila – moartea, boala, durerea, problemele, etc. – si sa protejam partea pe care o consideram dezirabila – viata, sanatatea, placerea, confortul, etc…aratand ca acesti corozivi, facand o gaura prin moneda, sunt pe cale sa distruga acum si partea de moneda pe care intentionam sa o pastram.
Criza ecologica a fost produsa si continua sa fie exacerbata de aceasta structura si functie, manifestandu-se in relatiile dintre oameni si restul ecosistemului, intre societatile umane, intre indivizi si, cel mai important, in cadrul fiecarui individ…Toata lumea – conducatori si revolutionari, exploatatori si exploatati, proletariat si lumpenproletariat – este posedata de aceleasi pasiuni si vicii veninoase. Doar daca toti membrii unei societati ar atinge starea de Buddha – de fiinta complet trezita – sau daca, cel putin, am avansa in mod eficient pe o cale cu adevarat eficace catre acea conditie – conceptul de guvernare ar putea in cele din urma sa devina de prisos si in sfarsit sa nu mai fie aplicat.
Program:
14:00 – Calatorie Acustica Meditativa cu Alexandru Anton
15:00 – Public Talk: Cele patru Adevaruri Nobile alte Ecologiei
Donatie sugerata 100 RON.

Organizer
ELIAS CAPRILES
Website
https://sambodhi.ro/organizer/?fesection=organizer&feparam=423Intre 1993 si 2003, Elías-Manuel Capriles-Arias a ocupat pozitia de Profesor de Studii Orientale in cadrul Facultatii de Stiinte Umaniste si Educatie, Universitatea Anzilor, Mérida, Venezuela. A predat filozofie si cursuri pe tema globalizarii, budismului, religiilor asiatice si a artelor orientale. In afara de aceasta, Elias Capriles este instructor de budism si Dzogchen, certificat de maestrul tibetan in acest domeniu Chögyal Namkhai Norbu. A compus lucrari despre transformarea necesara in toate domeniile pentru ca specia noastra sa supravietuiasca si sa intre intr-o Noua Era a aromoniei, plenitudinii si echilibrului ecologic; filozofie politica; ontologie; filozofia istoriei; budism tibetan in general si Dzogchen in particular; estetica; psihologie; epistemologie; sociologie; axiologie si alte discipline, precum si poezie. In acelasi mod a fost si activist ecologic in orasul Merida din Venezuela. A infiintat “refugii de urgenta spirituala” (refugii pentru oameni care treceau prin experiente psihotice), in care mintilor tulburate li se permitea sa treaca prin procesul natural in care se angajasera fara voia lor. De la o varsta frageda Elías Capriles a devenit interesat de transformarea radicala a realitatii psihologice si sociale. La 12 ani a renuntat la religia in care fusese crescut, devenind agnostic si socialist democrat si intreprinzand o explorare in profunzime a filozofiilor si psihologiilor care s-au dezvoltat in Occident. La 16 ani a citit despre budismul Zen, care conform cartii respective nu afirma existenta vreunui dumnezeu, suflet sau oricarei alte entitati care sa nu fie perceptibila prin intermediul simturilor, insa a carui practica conducea la o conditie de plenitudine si armonie. Aceasta a pornit un proces care l-a condus la imbratisarea budismului, nu ca un cult, ci ca o metoda de transformare psihologica pe care si-o dorea in propriul psihic. A incercat si sa dezvolte un proiect politic, insa a renuntat in curand la aceasta activitate. In domeniul psihologiei a fost influentat de R.D. Laing, D. Cooper. G. Bateson si alti ganditori similari si, prin urmare, atunci cand partenera lui a suferit o criza psihotica, in loc sa permita spitalizarea ei pentru un tratament psihiatric, a scos-o din tara si dupa recuperarea ei rapida au muncit impreuna in Suedia, facand bani ca sa calatoreasca in subcontinentul indian. In India si Nepal Capriles si-a publicat primele lui lucrari, in engleza. La fel, a cunoscut maestri tibetani de Dzogchen si, dupa ce a primit transmiterile si imputernicirile necesare, s-a devotat practicii acestei discipline in pesteri si cabine de retragere din muntii inalti din Himalaya. Dupa zece ani petrecuti pe subcontinentul indian, o serie de circumstante l-au fortat sa se intoarca in Venezuela. In Caracas s-a intors la Universitate, inscriindu-se la Universitatea Centrala din Venezuela, care i-a publicat cartea Qué somos y adónde vamos (Ce suntem si incotro ne indreptam) constand in continutul prelegerilor pe care le-a oferit in 1984 si 1985 in auditoriul Facultatii de Stiinte Umaniste a acelei institutii. Apoi s-a mutat in orasul Mérida (Venezuela), unde a continuat sa scrie lucrari pe care le-a alternat cu activismul ecologic, creand Organizatia-umbrela Ecologica “Arturo Eichler”, care se dorea sa coordoneze activitatile grupurilor ecologice din regiune pentru a reduce poluarea raurilor si a terenurilor, pentru a opri despadurirea, pentru a face plantari de copaci etc. - dar si sa incerce sa conduca activitatile ecologistilor dicolo de aceste proiecte importante - desi limitate - catre o transformare radicala a individului si a societatii de care depinde supravietuirea, care ar da nastere unei societati egalitare si cumpatate in armonie cu restul ecosistemului. Foarte curand, insa, a inceput sa isi dedice tot timpul si energia scrisului, prin care a intentionat sa transmita proiectul lui amplu de transformare atat a individului, cat si a societatii. In 1993, renumitul profesor argentinian Ángel Cappelletti, constient de importanta lucrarilor lui Elías Capriles, a pus presiune pe autoritatile de la Facultatea de Stiinte Umane si Educatie pentru a infiinta un post de profesor in Studii Orientale. Capriles a castigat concursul si a ocupat noul post. Profesorul Capriles a publicat multe carti, articole academice si capitole de carte. Printre acestea se numara 13 carti publicate in Venezuela, Spania si Nepal; 36 de articole academice in Venezuela, SUA, Rusia, Franta, India, Spania si El Salvador; 10 capitole de carte in Venezuela, Italia si India. Pe langa acestea, a editat traducerea in engleza a lucrarii lui Gendün Chöphel’s Clarificarea esentei din Madhyamaka: Ornamentul gandirii lui Nagarjuna (publicata in Italia), pentru care a scris un studiu preliminar si multe note.
Other Organizers

-
Alexandru Anton
-
Email
explorareprinsunet@gmail.com -
Website
https://sambodhi.ro/organizer/?fesection=organizer&feparam=422 -
Absolvent al facultatii de psihologie, m-am antrenat in metodele ancestrale de vindecare din mai multe traditii, dar si in terapia traumei transgenerationale. In 2010 am avut primul contact cu cantarea guturala siberiana (throat-singing) si de-atunci continui sa aprofundez armonizarea la toate nivelurile cu ajutorul sunetelor produse constient. Am calatorit in Tuva, Yakutia, Altai si Mongolia si in urma acestor experiente mi-am descoperit pasiunea de a trezi la viata prin cantec. Din 2013 practic budismul tibetan si integrez in atelierele pe care le tin intelepciunea milenara a descoperirii adevaratei noastre naturi, care este prezenta in fiecare dintre noi, in fiecare moment.
Date
- 02 Jun 2024
- Expired!
Time
- 2:00 PM - 5:00 PM
Activity
Location

Organizer
ELIAS CAPRILES
Website
https://sambodhi.ro/organizer/?fesection=organizer&feparam=423Intre 1993 si 2003, Elías-Manuel Capriles-Arias a ocupat pozitia de Profesor de Studii Orientale in cadrul Facultatii de Stiinte Umaniste si Educatie, Universitatea Anzilor, Mérida, Venezuela. A predat filozofie si cursuri pe tema globalizarii, budismului, religiilor asiatice si a artelor orientale. In afara de aceasta, Elias Capriles este instructor de budism si Dzogchen, certificat de maestrul tibetan in acest domeniu Chögyal Namkhai Norbu. A compus lucrari despre transformarea necesara in toate domeniile pentru ca specia noastra sa supravietuiasca si sa intre intr-o Noua Era a aromoniei, plenitudinii si echilibrului ecologic; filozofie politica; ontologie; filozofia istoriei; budism tibetan in general si Dzogchen in particular; estetica; psihologie; epistemologie; sociologie; axiologie si alte discipline, precum si poezie. In acelasi mod a fost si activist ecologic in orasul Merida din Venezuela. A infiintat “refugii de urgenta spirituala” (refugii pentru oameni care treceau prin experiente psihotice), in care mintilor tulburate li se permitea sa treaca prin procesul natural in care se angajasera fara voia lor. De la o varsta frageda Elías Capriles a devenit interesat de transformarea radicala a realitatii psihologice si sociale. La 12 ani a renuntat la religia in care fusese crescut, devenind agnostic si socialist democrat si intreprinzand o explorare in profunzime a filozofiilor si psihologiilor care s-au dezvoltat in Occident. La 16 ani a citit despre budismul Zen, care conform cartii respective nu afirma existenta vreunui dumnezeu, suflet sau oricarei alte entitati care sa nu fie perceptibila prin intermediul simturilor, insa a carui practica conducea la o conditie de plenitudine si armonie. Aceasta a pornit un proces care l-a condus la imbratisarea budismului, nu ca un cult, ci ca o metoda de transformare psihologica pe care si-o dorea in propriul psihic. A incercat si sa dezvolte un proiect politic, insa a renuntat in curand la aceasta activitate. In domeniul psihologiei a fost influentat de R.D. Laing, D. Cooper. G. Bateson si alti ganditori similari si, prin urmare, atunci cand partenera lui a suferit o criza psihotica, in loc sa permita spitalizarea ei pentru un tratament psihiatric, a scos-o din tara si dupa recuperarea ei rapida au muncit impreuna in Suedia, facand bani ca sa calatoreasca in subcontinentul indian. In India si Nepal Capriles si-a publicat primele lui lucrari, in engleza. La fel, a cunoscut maestri tibetani de Dzogchen si, dupa ce a primit transmiterile si imputernicirile necesare, s-a devotat practicii acestei discipline in pesteri si cabine de retragere din muntii inalti din Himalaya. Dupa zece ani petrecuti pe subcontinentul indian, o serie de circumstante l-au fortat sa se intoarca in Venezuela. In Caracas s-a intors la Universitate, inscriindu-se la Universitatea Centrala din Venezuela, care i-a publicat cartea Qué somos y adónde vamos (Ce suntem si incotro ne indreptam) constand in continutul prelegerilor pe care le-a oferit in 1984 si 1985 in auditoriul Facultatii de Stiinte Umaniste a acelei institutii. Apoi s-a mutat in orasul Mérida (Venezuela), unde a continuat sa scrie lucrari pe care le-a alternat cu activismul ecologic, creand Organizatia-umbrela Ecologica “Arturo Eichler”, care se dorea sa coordoneze activitatile grupurilor ecologice din regiune pentru a reduce poluarea raurilor si a terenurilor, pentru a opri despadurirea, pentru a face plantari de copaci etc. - dar si sa incerce sa conduca activitatile ecologistilor dicolo de aceste proiecte importante - desi limitate - catre o transformare radicala a individului si a societatii de care depinde supravietuirea, care ar da nastere unei societati egalitare si cumpatate in armonie cu restul ecosistemului. Foarte curand, insa, a inceput sa isi dedice tot timpul si energia scrisului, prin care a intentionat sa transmita proiectul lui amplu de transformare atat a individului, cat si a societatii. In 1993, renumitul profesor argentinian Ángel Cappelletti, constient de importanta lucrarilor lui Elías Capriles, a pus presiune pe autoritatile de la Facultatea de Stiinte Umane si Educatie pentru a infiinta un post de profesor in Studii Orientale. Capriles a castigat concursul si a ocupat noul post. Profesorul Capriles a publicat multe carti, articole academice si capitole de carte. Printre acestea se numara 13 carti publicate in Venezuela, Spania si Nepal; 36 de articole academice in Venezuela, SUA, Rusia, Franta, India, Spania si El Salvador; 10 capitole de carte in Venezuela, Italia si India. Pe langa acestea, a editat traducerea in engleza a lucrarii lui Gendün Chöphel’s Clarificarea esentei din Madhyamaka: Ornamentul gandirii lui Nagarjuna (publicata in Italia), pentru care a scris un studiu preliminar si multe note.
Other Organizers

-
Alexandru Anton
-
Email
explorareprinsunet@gmail.com -
Website
https://sambodhi.ro/organizer/?fesection=organizer&feparam=422 -
Absolvent al facultatii de psihologie, m-am antrenat in metodele ancestrale de vindecare din mai multe traditii, dar si in terapia traumei transgenerationale. In 2010 am avut primul contact cu cantarea guturala siberiana (throat-singing) si de-atunci continui sa aprofundez armonizarea la toate nivelurile cu ajutorul sunetelor produse constient. Am calatorit in Tuva, Yakutia, Altai si Mongolia si in urma acestor experiente mi-am descoperit pasiunea de a trezi la viata prin cantec. Din 2013 practic budismul tibetan si integrez in atelierele pe care le tin intelepciunea milenara a descoperirii adevaratei noastre naturi, care este prezenta in fiecare dintre noi, in fiecare moment.
Ultimele Recenzii
Related Events


Retreat la Mare: Recupereaza-ti Cantecul Expired!

DE LUNA PLINA – ADU-TI BUCURIA IN INIMA: reintregire prin meditatii vocale psiho-somatice Expired!
